Рінат Ахметов не володіє брендом «Азовсталь». Розслідування NV Бізнес

2022 року Азовсталь завдяки героїзму захисників Маріуполя став найвідомішим українським брендом. Але, як з’ясував NV Бізнес, компанія Ріната Ахметова та Вадима Новинського не володіє цією торговою маркою. І зараз власникам маріупольського заводу доведеться боротися за право користуватися цим брендом.

На початку 2023 року стало відомо, що невелика держава в Океанії — Ніуе — випустила сувенірну монету, присвячену захисникам Азовсталі. Минулого року приватна американська броварня почала варити та розливати пиво Азовсталь. А на сайті оголошень OLX можна купити поштові марки, присвячені обороні меткомбінату, які надрукували в Ліберії. Всі ці продукти, найімовірніше, випускали без погодження з власниками маріупольського підприємства, яке вже стало легендою.

Рінат Ахметов і два конкуренти

У серпні 2022 року компанія Метінвест Холдинг подала до Українського інституту інтелектуальної власності (раніше — Укрпатент) дві заявки на реєстрацію торгових марок АЗОВСТАЛЬ та AZOVSTAL. «Сподіваємось на позитивну відповідь в цьому році, однак не все від нас залежить», — розповіли NV Бізнес у прес-службі Метінвесту.

Але попри те, що холдинг є єдиним акціонером підприємства, яке у 2022 році стало відомим на весь світ, у нього є кілька конкурентів у суперечці за бренд.

Двома місяцями раніше, у червні, заявку на торгову марку АЗОВСТАЛЬ подала компанія «Бершадь Люкс» з Вінницької області. Вона хоче виробляти під цією назвою алкогольні напої. Адреса компанії співпадає з місцем розташування Бершадського спиртзаводу, який держава продала у листопаді 2020 року.

Але найцікавіше, що торгова марка AZOVSTAL з лютого 2006 року має власника. Це Олег Богатов, якого в середині 2000-х називали головним кіберсквотером України. На нього ж оформлено домен azovstal.ua, з якого йде переадресація на сайт Укррудпром.

Заявки на торговельну марку Азовсталь від Олега Богатова (отримав свідоцтво у 2006 році) та ТОВ Метінвест Холдинг (Фото: Скріншот sis.ukrpatent.org)

Чому це важливо?

Торговельна марка може використовуватися без реєстрації. Наприклад, коли вона співпадає із фірмовим найменуванням компанії. «В такому випадку у компанії або підприємства виникають права на комерційне найменування, яке для охорони не потребує державної реєстрації», — каже партнер АО Арцінгер Катерина Олійник.

Але наявність Свідоцтва України на торговельну марку дає можливість її монетизувати, продаючи товари та послуги під цією ТМ. Крім того, Свідоцтво дає право на реєстрацію доменного імені в зоні .UA та право укладати різноманітні договори щодо розпоряджання правами інтелектуальної власності. «Наявність торговельної марки є на практиці обов’язковою передумовою для укладання договорів франчайзингу та подальшого масштабування бізнесу», — розповідає NV Бізнес Олександр Молотай, партнер ЮФ Молотай і партнери.

При реєстрації та використанні ТМ є багато юридичних нюансів. Існує 45 класів Міжнародної класифікації товарів та послуг (МКТП). У кожному з них можна зареєструвати співзвучну торгову марку. Але домен у зоні .UA лише один. Зазвичай саме за нього й ведеться боротьба.

Саме цим і скористався Богатов, який зареєстрував торгову марку за 38 класом МКТП. Вона стосується послуг інтернет-комунікацій. Але не перетинається з діяльністю металургійного комбінату.

Група Метінвест 15 серпня 2022 року подала заявку на реєстрацію ТМ щодо товарів 01, 06 класів та послуг 35, 36, 39, 42 МКТП. Тобто за профілем своєї діяльності.

Завод, графічний знак, торговельна марка

Чому Метінвест так пізно вирішив боротися за торгову марку, яка існує майже 90 років? Тим більше, що у середині 1990-х керівники підприємства вже розуміли потребу розвитку бренду та вкладалися в отримання міжнародних сертифікатів якості. Завдяки цьому на американському ринку продукція Азовсталі коштувала на $60−70 вище ніж від інших підприємств України, розповідав в 1996 році в інтерв'ю газеті Дзеркало тижня Олександр Булянда, який тоді очолював завод.

До початку повномасштабного російського вторгнення Азовсталь працювала виключно як виробник металопрокату. «Війна і все що відбулося на Азовсталі, як би це брутально та зухвало не звучало в контексті трагедії, масштабували цей бренд та зробили його символом-легендою, — каже Віктор Ішков, партнер BBDO Worldwide в Україні. — Популярність та набуті асоціації перевели бренд з нішового b2b в загальне культурне поле практично світового масштабу».

У Метінвесті визнають, що до початку 2022 року загальною стратегією групи був перехід на застосування єдиного бренду Метінвесту до всієї продукції. Ще наприкінці 2000-х робітники Азовсталі розповідали, що на комбінаті було видано наказ про заборону використання старого логотипу.

Виклики 2022 року і масове використання назви Азовсталь через героїчну оборону комбінату бійцями ЗСУ, змусили прийняти юридичні кроки «для захисту бренду від потенційного комерційного використання» відповідно до Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг».

«Одним з кроків була реєстрація, на додачу до графічної торговельної марки, також текстових торговельних марок у відповідних класах діяльності групи Метінвест», — розповідають в прес-службі компанії.

 «Графічна торговельна марка», — це і є той самий логотип Азовсталі з двох літер «А» та «С», який використовували ще з радянських часів і від якого відмовилися при Метінвесті. І права на нього дійсно належать меткомбінату Азовсталь ще з 31 січня 1994 року. Згідно з базою Укрпатенту, він має реєстраційний номер 3272. Останній раз термін дії графічного знаку продовжували у 2018 році на 10 років. У прес-службі Метінвесту називають його «графічне позначення Азовсталь». Проте у відкритих даних Укрпатенту ніде не вказується, що саме означають літери «А» та «С» на логотипі.

Чи може реєстрація логотипу у 1994 році допомогти при реєтрації власного домену? Катерина Олійник каже, що доменне ім‘я має повністю співпадати із такою зареєстрованою ТМ, або словесна частина ТМ має бути домінуючою у позначенні. «Оскільки ТМ за свідоцтвом № 3272 є логотипом, така ТМ не зможе бути використана для реєстрації домену в зоні .UA», — пояснює Олійник.

Домовитися чи йти до суду?

У прес-службі Групи Метінвест не відповіли на пряме запитання NV Бізнес про спроби домовитися з Олегом Богатовим відкупити ТМ Азовсталь і домен.

Богатов також не відповів на питання редакції про можливі контакти з Метінвестом щодо торгової марки Азовсталь.

Хоча в них давня історія взаємин. Раніше Богатов був власником ТМ Metinvest та домену Metinvest.ua. Станом на тепер у реєстрі Укрпатенту власником цієї ТМ вказано Metinvest B.V. (Нідерланди). У 2012 році повідомлялося, що група СКМ Ріната Ахметова викупила у нього декілька торгових марок. Але схоже, що ТМ Азовсталь тоді не увійшла в цей перелік.

Через подібні випадки Олега Богатова в середині 2000-х називали найбільшим кіберсквотером України. Він активно реєстрував на себе відомі торгові марки та домени. Найгучніша історія — суд між Google та українським ТОВ Гоу Огле, яке отримало від Олега Богатова свідоцтво на торгову марку Google в Україні. Це ж товариство було власником ТМ та домену Forbes.ua, які згодом викупив американський видавець.

Станом на сьогодні Олег Богатов має 30 чинних Свідоцтв України на різні торговельні марки.

В українському законодавстві передбачені запобіжники як для того, щоби не допустити недобросовісні реєстрації торговельних марок, так і для того, щоби боротися з проявами недобросовісної конкуренції.

У випадку Азовсталі — це інститут добре відомих торговельних марок. Це розширене майнове право порівняно із правами власника «традиційної» зареєстрованої торговельної марки. «Таке право діє безстроково і не потребує періодичного продовження чи підтвердження», — пояснює Олександр Молотай. Статус добре відомої торговельної марки встановлюється шляхом її визнання на підставі рішення суду або Апеляційної палати патентного відомства, що може зайняти кілька років.

Так, у середині 2000-х відома тоді металоторгова компанія УГМК судилася все з тим же Олегом Богатовим за ТМ УГМК, UGMK та домен UGMK.UA. «Щоб довести статус добре відомої торгової марки нам навіть довелося проводити анкетування в регіонах та збирати публікації в медіа з коментарями, які раніше давали менеджери нашої компанії, чим поширювали знання про УГМК», — згадує колишній топ-менеджер УГМК в розмові за NV Бізнес на умовах анонімності. За його словами, суди з Олегом Богатовим та ще одним претендентом на їхню торгову марку велися близько трьох років. Це була принципова позиція власників компанії. Деякі деталі тієї справи можна знайти в Реєстрі судових рішень.

Окремо слід зазначити, що у випадку подання на реєстрацію торговельних марок, які пов’язані із відомою особистістю, відображають об'єкт культурної спадщини національного значення тощо, законом передбачена можливість відмови у реєстрації ТМ у випадку, якщо така реєстрація буде принижувати честь, гідність, ділову репутацію.

На фото zn.ua - пиво Азовсталь від американської броварні 

Катерина Олійник вважає, що спроба реєстрації ТМ Азовсталь для горілки також може стикнутися з подібними обмеженнями. «Таке використання буде ображати почуття українців, порушувати норми суспільної моралі та усталених принципів», — каже Катерина Олійник. Вона згадує кейс зі своєї практики, коли було відмовлено у реєстрації ТМ «МАЗЕПА НА ВЕРЕСОВОМУ МЕДУ» для алкогольних напоїв. Тоді означення було визнане таким, що «породжує враження про саркастичний семантичний зміст і нешанобливе ставлення до видатної української історичної й державницької постаті — гетьмана України Івана Мазепи».

Представник Бершадь Люкс в розмові з журналістом NV Бізнес зазначив, що компанія надасть коментарі лише після того, як відповідні державні органи ухвалять рішення про реєстрацію торгової марки.

Скільки коштує Азовсталь

Журнал НВ кілька років поспіль публікував рейтинг українських брендів. Примітно, що до ТОП-100 жодного разу не потрапляли промислові торговельні марки. Чи можна сьогодні оцінити вартість ТМ Азовсталь?

«Оцінувати комерційну вартість бренду Азовсталь — некоректно. Це надбання народу, надбання українського війська, один з символів війни проти росії. Позиція групи Метінвест — дозволити вільний обіг бренду Азовсталь, без обмежень використання у культурній сфері», — відповіли NV Бізнес у прес-службі Метінвесту. Там нагадують про шалений попит на браслети з останньої партії сталі з Азовсталі. Тоді 100 тис одиниць було розпродано за лічені дні. А зібрані кошти передано на підтримку ЗСУ.

Великі символи завжди стають частиною культури, відзначає Віктор Ішков. І там де цей символ не захищений правами, культура почне його експлуатувати та тиражувати, в тому числі привласнювати в бізнес-інтересах. «Це природній ринковий процес, але його точно варто було б модерувати в юридичній площині», — упевнений Ішков.

Браслет Азовсталь з автографом Валерія Залужного. Фото: Н.Ємченко facebook

У Метінвеста є і більш практичні мотиви врегулювати ситуацію. Керівництво компанії вже не раз говорило про плани відновити Азовсталь після деокупації Маріуполя. «Група вважає за необхідне зберегти для нащадків і культурного коду українців назву комбінату, чия оборона стала відомою на весь світ. Відповідно, продукція під брендом Азовсталь буде вироблятися вже на відновленій Азовсталі», — резюмували у Метінвесті.

Тож скоріше за все власникам меткомбінату та власнику торговельної марки доведеться домовлятися. Якщо полюбовне рішення не буде знайдене, то не виключені тривалі суди. В такому разі назву АЗОВСТАЛЬ і надалі використовуватимуть виробники сувенірної продукції та товарів широкого вжитку без дотримання авторських прав.

Але також можливий варіант за яким Група Метінвест отримає Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки АЗОСТАЛЬ/AZOVSTAL в інших класах МКТП. І не претендуватиме на доменне ім'я в зоні .UA, яке залишиться за Олегом Богатовим.

Повний текст матеріалу читайте на сайті NV.Бізнес

ЧИТАЙТЕ нас в Телеграм-каналі Маріуполь 0629

НАДСИЛАЙТЕ свої повідомлення в Телеграм-бот 0629

ОБГОВОРЮЙТЕ новини в нашій групі Фейсбук - Маріуполь Місто-герой

ДИВІТЬСЯ нас на YouTube