У Верховній Раді зареєстрували ще один законопроект - №11444 – який стосується компенсацій за зруйноване або пошкоджене майно.
Як заявила одна з ініціаторок його розробки, депутатка Олена Шуляк, цей законопроект має спростити доступ до отримання компенсацій.
З іншого боку, він вводить адміністративну відповідальність за нецільове використання компенсаційних грошей, а також за фальсифікації при розгляді питання про призначення компенсацій.
«Тисячі українців втратили житло або отримали його руйнування. Держава у відповідь запустила компенсаційний механізм єВідновлення. Проте, щоб отримати компенсацію за зруйноване чи пошкоджене житло, воно має бути внесене до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ДРРП) або має бути надано витяг з БТІ. І якщо в умовному "мирному тилу" БТІ працює, то для прифронтових територій отримати витяг БТІ про право власності на житло, а отже і на компенсацію, буває просто неможливо, і тоді єдиним варіантом залишається суд, що саме по собі є непростим і тривалим процесом (ДРРП запрацювало в 2013 році, і якщо з вашою нерухомістю відбувалися якісь процедури (продаж, купівля і т.д.), то вона вже автоматично є в ДРРП).
Щоб змінити це та значно розширити доступ тисяч українців до компенсаційної програми єВідновлення, ми спільно з групою народних депутатів зареєстрували законопроєкт №11440. Цей законопроєкт значно спростить процес підтвердження права власності на нерухомість. Реєстратори та нотаріуси зможуть вносити дані до Державного реєстру речових прав на підставі належно оформлених паперових правовстановлювальних документів без потреби верифікації інформації від БТІ, якщо доступ до архівів втрачено або вони були знищені.
Тобто цей законопроєкт дозволить громадянам, які втратили житло в зоні бойових дій і де втрачені чи не працюють БТІ, піти до нотаріуса чи реєстратора і внести відомості про нерухомість у ДРРП», - пояснила Олена Шуляк.
Окрім цього, законопроект зобов’язує людину, яка отримала компенсацію за зруйноване житло і витратила її не за призначенням (тобто не на придбання нового житла) зобов’язана повернути всю суму наданих грошей. А у разі відмови, гроші держава буде забирати через суд.
Також вводиться адміністративна відповідальність за такі випадки, коли власник подає на компенсацію відомості про будинок, який був занедбаний, пошкоджений не війною, а відсутністю догляду. Такі випадки вже траплялися, і держава хоче убезпечитися наперед від таких інцидентів.
Пропонується, щоб громадяни України, які купують житло за кошти єВідновлення, не сплачували збір на обов’язкове державне пенсійне страхування.
Крім цього, поточні рахунки, відкриті для зарахування компенсації, не можна буде заарештувати, або стягнути у межах виконання закону «Про виконавче провадження». Виняток — ситуації, коли компенсацію отримали незаконно і її мають повернути у повному обсязі.
А що ж для маріупольців?
Один із важливих пунктів цього законопроекту дає можливість отримувати компенсації за зруйноване майно без обстеження комісії, якщо нерухомість знаходиться на територіях, непридатних для життя.
В цій частині цей законопроект перегукується з законопроектом № 11161, який був ухвалений вже в першому читанні. Він надає право отримувати компенсації всім власникам нерухомості на окупованих територіях в обмін на відмову від права власності на користь держави. Логіка законопроекту така: людина не може все одно користуватися своїм майном в окупації, тому логічно просто все це майно вважати зруйнованим, і надавати людям компенсації без обстеження комісії.
Детально про це написано тут: Рада підтримала законопроєкт щодо компенсації за знищене майно на окупованих територіях
Новий проєкт 11444 схожий за логікою, проте не вимагає від власника відмови від права власності.
Якщо територія визнана непридатною для життя, власник може отримати компенсацію. Для того, щоб територію визнати непридатною для життя, треба, щоб на ній було знищено від 70% інфраструктури.
В Маріуполі місцева влада повідомляла про 80% знищеної інфраструктури. Тобто теоретично, маріупольці можуть претендувати на компенсацію у разі ухвалення відповідного закону. Але тут виникає одна юридична проблема. Згідно до законопроекту, подавати заяву до Кабінету міністрів з проханням присвоїти території статус непридатної для життя може або місцева рада, або місцева військова адміністрація.
В Маріуполі не діє місцева рада з березня 2022 року, і військова адміністрація також досі не призначена. Тобто якщо закон ухвалять в такому вигляді , який він є зараз, то в Маріуполі нема кому буде подавати заяву. І містяни знову опиняться поза дією цього закону.
Тож треба буде вимагати від президентської вертикалі таки призначити військову адміністрацію, задля відновлення справедливості щодо маріупольців.
Будемо стежити за розглядом і його законопроекту.
Довідково - перелік основних змін, які пропонується внести в діючий закон про компенсацію зруйнованого або пошкодженого майна внаслідок російської агресії:- врегульовується процедура визнання населеного пункту територією непридатною для життєдіяльності, а також визначається, що об’єкт нерухомого майна, який знаходиться на такій території прирівнюється до знищеного об’єкта нерухомого майна. Проведення обстеження такого об’єкта не потребується;
- встановлюється, що отримання компенсації за пошкоджений/знищений об’єкт нерухомого майна є правом, а не обов’язком отримувача компенсації та здійснюється виключно за його бажанням;
- передбачається, що компенсація за пошкоджений/знищений об’єкт нерухомого майна щодо якого наявне обтяження його іпотекою надається за умови отримання згоди кредитора;
- визначається, що інформація про склад Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації, її місцезнаходження, засоби зв’язку з нею та її режим роботи оприлюднюються на їх офіційних вебсайтах;
- врегульовується питання, пов’язані з поданням заяви про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна, право власності, на який припинено у зв'язку з його знищенням до моменту подання такої заяви;
- додається така нова підстава для відмови у наданні компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна як подання заяви про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна щодо об'єкта, який не був пошкоджений/знищений внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
- врегульовується процедура відкликання заяви про надання компенсації за пошкоджений/знищений об’єкт нерухомого майна;
- запроваджується можливість використання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна для погашення ним кредиту на придбання об’єкта житлової нерухомості (у тому числі інвестування/фінансування його будівництва), земельної ділянки, на якій розташовано такий об’єкт, частки у праві власності на таке майно;
- встановлюється відповідальність за нецільове використання грошових коштів компенсації за пошкоджені/знищені об’єкти нерухомого майна;
- врегульовується питання внесення до Реєстру пошкодженого та знищеного майна інформації про пошкоджені/знищені об’єкти нерухомого майна усіх форм власності для цілей не пов’язаних з наданням компенсації. Внесення такої інформації є актуальним для не нараховування та не сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- удосконалюються деякі питання ведення Державного реєстру майна, 5 пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України в частині видачі житлового сертифікату на придбання об’єкта житлової нерухомості;
- передбачається, що до налагодження електронної інформаційної взаємодії Реєстру пошкодженого та знищеного майна та інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» інформація про відсутність у особи судимості за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених розділом I "Злочини проти основ національної безпеки України" Особливої частини Кримінального кодексу України, отримується Комісією з розгляду питань щодо надання компенсації самостійно. Вимагання надання (отримання) такої інформації отримувачем компенсації (заявником) самостійно забороняється;
- з метою недопущення втрати інформації про речові права на об’єкти нерухомого майна внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, органам місцевого самоврядування спільно з бюро технічної інвентаризації протягом трьох місяців доручається забезпечити прийомпередачу за актом прийому-передачі реєстрових книг щодо прав власності на нерухоме майно, які зареєстровані до 1 січня 2013 року, від бюро технічної інвентаризації до виконавчих органів сільських, селищних та міських рад, Київської міської, районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав на відповідній території.
Більше про компенсацію за зруйновану нерухомість ЧИТАЙТЕ в СПЕЦТЕМІ