Депутати ухвалили законопроєкт, який дозволяє місцевим бюджетам фінансувати ЗСУ, але президент його не підписує.
За умов, коли військова та фінансова допомога від міжнародних партнерів нестабільна, необхідно оптимізувати видатки держбюджету та шукати додаткові джерела фінансування Збройних сил України. За таких обставин місцеві бюджети могли б стати альтернативним джерелом фінансування потреб армії, вважають аналітики Руху "Чесно".
У червні 2024 року парламент ухвалив законопроєкт “Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з підтримки сектору безпеки і оборони України”. Він пропонує додати до компетенції сільських, селищних і міських рад “надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони у період дії воєнного чи надзвичайного стану, затвердження місцевих програм підтримки сектору безпеки і оборони”.
Однак законопроєкт не набув чинності, адже досі чекає на підпис президента Володимира Зеленського.
“У мене немає повноважень коментувати, чому президент не підписує та чим керується верховний головнокомандувач під час війни. Думаю, він точно володіє більшою інформацією, ніж ми, народні депутати. Але як співавтору законопроєкту, безумовно, мені б хотілося, щоб він був підписаний”, – пояснив руху “Чесно” співавтор законопроєкту та член комітету з питань організації державної влади та місцевого самоврядування від “Слуги народу” Віталій Безгін.
Натомість інший співавтор законопроєкту, депутат від “Голосу” Роман Лозинський, вважає, що причиною, з якої президент не підписує документ, є поширення міфів про можливі зловживання додатковими повноваженнями.
“Можу лише припустити, що він підпише закон тоді, коли позбудеться міфів про наслідки ухвалення цього закону. На жаль, у найближчому оточенні Володимира Зеленського є люди, які трактують його як крок до створення “приватних армій”. Це абсурд, адже ухвалена редакція закону не дозволяє купувати зброю і містить запобіжники, що унеможливлюють такі загрози”, – зазначив Лозинський.
Доки законодавчо не врегульовані повноваження місцевої влади з підтримки армії, оборонні закупівлі з місцевих бюджетів і надалі можуть трактуватися контрольними органами як нецільове використання коштів. За це посадових осіб можуть притягати до адміністративної і навіть кримінальної відповідальності.
Лозинський припускає, що неврегульоване питання фінансування ЗСУ з місцевих бюджетів у майбутньому може стати інструментом для боротьби з опонентами.