
Вчителі на окупованих територіях хочуть отримувати українську зарплату. Чи варто їм платити
В Маріуполі станом на початок року працював 2291 вчитель. Тільки 546 педагогів залишились в Україні. За кордон виїхали 459 чоловік. Доля 269 педагогів невідома.
915 маріупольських вчителів залишились на окупованій території. Ще 102 людини мешкають в російській федерації. Ці люди зараз домагаються від української влади, щоб та почала виплачувати їм зарплату, згідно до Закону про освіту. Допомагати цим людям отримати гроші виявив бажання маріупольський нардеп Сергій Магера. Ми нічого не чули про депутата останні 5 місяців. Але зараз він вирішив, що саме ця справа варта його уваги.
В чому, власне, проблема. Справа в тому, що вчителі, які знаходяться на окупованій території Запорізької та Херсонської областей, заробітну платню отримують. Фінансовий департамент Донецької військової адміністрації має іншу позицію – вчителям на окупованих територіях гроші на картки не нараховувати, через те що закон не дозволяє цього робити. Він просто не описує ситуації, яка склалась на теперішній час.
Вчителі на окупованих територіях разом с Сергієм Магерою вважають, що в Донецькій області має бути так, як в Запорізькій. Але можливо, це в Запорізькій має бути так, як в Донецькій.
Давайте розбиратись
Яка ситуація на Херсонщині і Запоріжжі
На окупованій частині Запорізької області та на Херсонщині, дійсно, педагоги отримують заробітну плату. Згідно до Закону про освіту, вчителі, які через воєнний стан були вимушені залишити свої робочі місця, дійсно, мають бути забезпеченими фінансуванням і умовами для виконання роботи дистанційно.
Певний час виплата грошей стримувала вчителів на окупованій території Херсонщини не співпрацювати з ворогом. Але згодом ситуація стала зовсім шизофренічна. Сергій Шишковський, вчитель історії з Херсонщини, дав велике інтерв’ю виданню Texty.org. Він розповів, що директори шкіл, які стали колаборантами, продовжують отримувати українську зарплату. Саме вони формують відомості для нарахування грошей. І вони – шантажують вчителів, які не хочуть співпрацювати з ворогом, тим, що не внесуть їх в списки.
«Тобто виникає дещо абсурдна ситуація. Зараз учителям, які виїхали з окупованих територій, не платять зарплату. Бо школи, у яких вони працювали і які зараз опинилися на окупованих територіях, ставлять їм прогули. І, відповідно, не виплачують заробітну платню. До того ж, сьогодні близько 40% учителів уже виїхали з окупованих територій. Наприклад, у Лазурнянській територіальній громаді її керівник став колаборантом і видав наказ усім учителям, які виїхали з окупації, ставити прогули. Тобто фактично прихвостень окупантів вирішує, кому з українських вчителів платити українські кошти, а кому ні», - розповідає Сергій Шишковський.
І те, що він каже – дійсно схоже на повну маячню.
Ми намагалися дізнатись, як з цією проблемою впорались в Запорізькій області, і як вони відокремлюють колаборантів від педагогів, які відмовились співпрацювати з окупантами. Але в прес-службі Запорізької ОДА відповіли, що ніхто телефоном нам таке пояснювати не буде і взагалі тут може бути державна таємниця, а потім запропонували написати запит. Запит ми, звісно, надіслали, але не дуже віримо, що отримаємо позитивну відповідь. Тому що ми вже зараз знаємо про ситуації, коли колишня директорка маріупольської школи на прізвище Лугова виїхала на окуповану територію, потім до росії, там пройшла перекваліфікацію, повернулась в Бердянськ Запорізької області і очолила школу там.
Тобто згідно до закону про колаборацію, вона зрадила державі і має понести кримінальну відповідальність. Але замість в’язниці вона від української держави отримує гроші платників податків. Ще і за чиєюсь таємною впливовою підтримкою домагається, щоб і інші, такі, як вона, отримували зарплату від українського уряду.
І це є одна з ключових причин, чому в Донецькій області вчителі зарплату не отримують.
Ми поставили питання депутату Магері, який він пропонує механізм контролю, на що він відповів буквально наступне: «А я собі таких питань не ставлю. Я просто хочу, щоб в Донецькі області було так само, як і в Запорізкій».
А як же на Донеччині
Як пояснили нам в Донецькій військовій адміністрації, в законі про освіту і інших законах, що регулюють фінансову сферу країни, немає відповідей на багато питань, в тому числі, хто має звіряти списки людей, які залишаються на окупованій території, подавати фінансову звітність. І хто взагалі має контролювати, чи зрадила людина державі чи ні?
Ось перелік неврегульованих питань, які обговорюють зараз на рівні фінансових департаментів військових адміністрацій та уряду.
1. Врегулювання питання визначення Переліку тимчасово окупованих територій.
2. Врегулювання питання продовження або призупинення дії трудових договорів з працівниками, які перебувають на тимчасово неконтрольованій території, або виїхали за межі території України, зокрема шляхом депортації, або місцезнаходження яких не відомо.
3. Врегулювання питання щодо можливості обліку робочого часу працівниками, які перебувають на тимчасово неконтрольованій території, або виїхали за межі території України, зокрема шляхом.
Потребує розроблення та затвердження порядок ведення первинних облікових документів для відображення нарахування, застосування форм меморіальних ордерів та інших облікових регістрів розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів та необхідних рахунків бухгалтерського обліку, а також введення відповідних статей у формах фінансової, бюджетної, податковій звітності для обліку відшкодування заробітної плати, а також сплати ПДФО, ВЗ та ЄСВ, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам за час призупинення дії трудового договору.
Потребує визначення необхідність здійснення реєстрації та облік бюджетних зобов’язань, бюджетних фінансових зобов’язань, а також визначення переліку підтвердних документів для їх реєстрації для нарахованої та не сплаченої заробітної плати на виконання положень статті 10 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Хто та яким чином здійснює нарахування заробітної плати частині працівникам закладу, що виїхали на підконтрольну територію, але керівник, кадрова та бухгалтерська служба залишилися на непідконтрольній території та відсутні відомості щодо їх тарифікації за посадами.
4. Відсутність способу та порядку підтвердження смерті або інших причин втрати зв’язку з працівником на окупованій території для належного підтвердження табелювання робочого часу, або звільнення такого працівника, або встановлення та нарахування компенсаційних виплат.
5. Чи потрібна перереєстрація закладів, зареєстрованих на тимчасово окупованій території, на підконтрольній території України, у тому числі, з урахуванням регіональної юрисдикції (в тій же області) і в який термін після визначення зазначеного статусу цих територій.
6. Що вважати діяльністю установи, керівник та працівники якої перемістилися на підконтрольну територію, якщо фактично здійснити діяльність згідно статуту закладу (підприємства) не уявляється за можливе, в тому числі шляхом організації дистанційної роботи. Ким та яким документом в подальшому унормовується діяльність цього, закладу, підприємства. Наприклад (дитячій садочок, підприємства комунального господарства тощо),
7. Протягом якого часу та за рахунок яких джерел сплачується оголошений простій, якщо громада повністю окупована та відсутні надходження до її бюджету.
І поки всі ці питання не будуть вирішені на рівні держави, сплачувати заробітні плати вчителям в окупації неможливо.
Або буде так, як в Херсоні, де вчителі-колаборанти шантажують вчителів, які не хочуть співпрацювати і взагалі виїхали на контрольовану територію.
Або як в Запоріжжі, коли колаборанти отримують по дві зарплати – і від окупантів, і від України.
Рівень колаборації серед маріупольських вчителів важко прорахувати точно. Але відомо, що значна частина з тих 900 чоловік, які залишились в місті, пристали до пропозиції співпраці. Окупанти готують відкривати, як мінімум, половину маріупольських шкіл, і ремонтують їх зараз. І значна частина працівників цих закладів освіти – це місцеві вчителі. На жаль.
В Маріупольській міській раді підкреслюють: кожен вчитель, який має бажання, але не має можливостей, може звернутись до департаменту освіти. Департамент освіти надає фінансову допомогу вчителям і допомагає виїхати з окупованого міста разом з родинами.
Вчителі на контрольованій Україною території відкривають приватні онлайн-школи, відновлюють роботу комунальних маріупольських шкіл дистанційно (скоро ми вам розкажемо про цей досвід).
Кожен робить свій вибір.
Читайте також: Маріупольські педагоги, які не погодились працювати на окупантів, створили власну онлайн школу в Києві