• Головна
  • Як змінилась якість дистанційного формату навчання з початку пандемії до сьогодні. Результати опитування батьків учнів
18:00, 21 лютого 2022 р.
Надійне джерело

Як змінилась якість дистанційного формату навчання з початку пандемії до сьогодні. Результати опитування батьків учнів

Як змінилась якість дистанційного формату навчання з початку пандемії до сьогодні. Результати опитування батьків учнів

Дистанційне навчання вперше було введене у 2020 році, коли країна вимушена була зачинитися на карантин через коронавірус. Це стало шоком і викликом як для батьків, так і для вчителів. Зараз дистанційка вже стала звичним форматом. Ми з’ясували, чи покращилась якість освіти, порівняно із початком онлайн-навчання навесні 2020 року,що потрібно зробити, аби учні отримали хорошу освіту, і головне, як покращити вимушені умови, щоб вони не вплинули на рівень знань дітей?

Ці питання турбують майже два роки і вчителів, і батьків. Щоб допомогти покращити якість дистанційного навчання, ми провели анкетування серед батьків учнів 1-11 класів.

На прикладах двох шкіл ми спробуємо розібратися, як змінився і чи покращився дистанційний формат навчання, які нові методи та інтерактивні вправи застосовують вчителі на онлайн-уроках.

Опитування проводилось без соціологічної служби, і тому ця вибірка не є репрезентативною. На наші питання відповіли 97 батьків учнів комунального закладу "Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 Маріупольської міської ради Донецької області" та 119 – від комунального закладу "Маріупольська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №63 Маріупольської міської ради Донецької області".

Ми попросили батьків оцінити, як змінювалося дистанційне навчання відповідно до певних етапів: весна 2020 року, зима 2021 року та початок 2022 року, і отримали достатньо різноманітні, часом навіть протилежні відповіді. 

Деякі батьки учнів 15-ї школи помітили позитивні зміни в якості освіти при онлайн-форматі, але були й такі, що казали, навпаки, про її погіршення (майже 42% оцінили онлайн-освіту на початку 2022 року від низького до середнього рівня).

Навесні 2020 року якість наданнях освітніх послуг на дистанції більшість батьків оцінили як середній або низькій рівні (від 1 до 5 балів), середній та високий рівень (6-10 балів), оцінили 46,3 % батьків.

Ситуація змінилася взимку 2021 року, це помітно з того, що 57% батьків побачили підвищення рівня якості дистанційного навчання.

Як не дивно, з початку 2022 року, кількість задоволених якістю дистанційного формату збільшилася лише на один відсоток (57,7% батьків оцінили від високого до середнього рівнів). 

Навесні 2020 року якість надання освітніх послуг у дистанційному форматі 56% батьків учнів школи 63 оцінили на середньому та високому рівнях.

Взимку 2021 року оцінка якості на середньому та високому рівнях відповідала 71,5%.

На сьогоднішній день, більшість (78,9%) батьків учнів школи 63, оцінили якість дистанційного навчання на високому та середньому рівнях (від 6 до 10 балів за 10-бальною шкалою).

Таким чином, можна побачити позитивні зміни в сприйнятті якості дистанційного навчання на прикладі цих двох шкіл міста Маріуполя.

Як вчителі змогли покращити якість своєї дистанційної роботи

Що ж вплинуло на показники якості онлайн-навчання та з чого складається професійне зростання вчителів у вимушених дистанційних умовах? 

За спостереженнями батьків, майже всі вчителі використовують у своїй роботі презентації та відео. Але регулярне застосування презентаційного та відео-матеріалу (не власного виробництва),  не є достатньо ефективним у дистанційній роботі. Тому деякі вчителі  знайшли та впровадили нові інтерактивні платформи, розробили практичні вправи, використовують дошку Jamboard. Також вчителі активно користуються тестами, таблицями та схемами.

Ми запитали у вчительки української мови, зарубіжної та української літератури школи 15 Марини Галданової  про нові інтерактивні платформи, які вона опанувала та впровадила за період дистанційного навчання: «Під час підготовки та проведення дистанційних уроків я  активно користуюся платформою LearningApps, і дуже раджу її усім вчителям. Адже вона має багато можливостей створення цікавих ігор і вправ з будь якого предмету, і що дуже зручно – є можливість обрати бажану мову. Для змагального тестування в режимі онлан чудово підійде Kahoot, що буде цікаво та пізнавально для дітей».

Звичайно, ми отримали відповіді від батьків, яким не подобається відсутність наочних матеріалів під час проведення окремих уроків, що неодмінно впливає на можливості засвоєння знань учнів.

Які знання та навички діти розвинули завдяки дистанційним заняттям

Деякі батьки вважають, що під час дистанційного формату навчання відбувається лише певна деградація навичок та освіти.

Більшість батьків, як показало наше опитування, все ж таки не змогли побачити ніяких корисних компетенцій у дитини, які вона розвинула завдяки онлай-освіті. Проте, ми також отримали відповіді, що мотивують, адже деякі діти змогли стати більш самостійними, терплячими та більш сконцентрованими, опанували навички роботи з компютером та навчились користуватися новими програмами. Та як не дивно, відмічають розвиток комунікативних здібностей дітей. 

Переваги дистанційного навчання

Чи дійсно дистанційний формат навчання несе тільки негативний вплив? Переважний відсоток батьків відмітили багато мінусів дистанційного формату навчання і не змогли знайти жодного плюсу.

Але деякі з опитуваних відмітили зручність такого формату. Плюсом є те, що дитина під контролем та у безпеці і батькам не потрібно турбуватися, як вона дістанеться школи та повернеться додому. Крім цього, батьки звернули увагу, що діти стали менше хворіти та краще себе почувати. На самопочуття учнів впливає також можливість довше спати та правильно і вчасно харчуватися.

Недоліки онлайн-навчання порівняно з офлайном

Багато батьків виявилися незадоволеними онлайн-форматом. З конкретних відповідей ми отримали спостереження того, що діти стали менше спілкуватись з однолітками, що що погіршує соціалізацію учнів. Крім цього, через обмежений час онлайн-уроку, дуже складно донести дітям необхідну інформацію та повторити попередню тему. Батьки зауважили, що діти стали менш дисциплінованими, адже багато батьків вимушені залишати дитину вдома без нагляду.

Учні стали більше проводити часу за компютером, що погано впливає на їхнє самопочуття та зір.  І головне, батьки відмітили зниження рівня знань дитини порівняно із очним навчанням у школі.

Вплив дистанційного формату навчання на результати дітей

Незважаючи на те, що є позитивні зміни у дистанційному форматі, більшість батьків занепокоєні тим, що цей формат не замінить офлайн-навчання у школі і неодмінно негативно вплинув на засвоєння дитиною шкільної програми. Проте є і ті, хто вбачають у дистанційному форматі позитивний вплив на навчальні досягнення учнів. 

Деякі з батьків відповіли, що дитина стала отримувати вищі оцінки, ніж під час офлайн-навчання, але є і протилежні свідчення, що є учні, які стали отримувати гірші оцінки, порівняно з очним форматом.

 «У більшості дітей знання залишилися на тому ж рівні. У декого вони трохи покращились, але є ті у кого рівень знань знизився внаслідок відсутності технічного забезпечення для онлайн-навчання», - каже заступниця директора с навчальної роботи школи 15  Тетяна  Глебова.

Як можна покращити формат дистанційного навчання?

Більшість респондентів, вказують на те, що будь-які покращення дистанційного формату не замінять живого спілкування з учнями.

Проте батьки зазначають, що покращити дистанційні умови можливо більшою кількістю візуалізації та практичних завдань, радять проводити уроки довші за часом та мати більше контакту вчителя з дітьми стосовно теми уроку. Окрім цього, була пропозиція робити запис відео-уроків та надавати їх дітям для того, щоб вона могла повернутися до певного моменту, де було щось незрозуміло. Пропонували також змінити підхід до навчання та почати застосовувати інші програми і головне – не намагатися робити дистанційні уроки схожими на офлайн, які проводяться у школі, адже вони мають зовсім різну специфіку та особливості сприйняття дитиною необхідної інформації.

Як змінилася якість дистанційного навчання з весни 2020 року

Батьки помітили, що дистанційний формат став якісніше та цікавіше для дітей. Окрім вже відомих інструментів для дистанційного формату навчання (презентації, відео, тести, які є основою для більшості вчителів), дедалі більше педагогів намагаються опановувати нові інтерактивні платформи та впроваджувати їх у свою діяльність.

Проте є батьки, які повністю невдоволені дистанційним форматом навчання, вважаючи його «подарунком для вчителів».

Чи дійсно вчителям легше проводити дистанційні уроки, ніж в очному форматі у школі? Ми запитали у вчительки основ здоров’я, заступниці директора з навчальної роботи у школі 15 - Лівінцевої Наталії Іванівни, чи більше часу необхідно для підготовки якісного дистанційного уроку, порівняно з підготовкою до уроків в школі:

«Для підготовки уроку із застосуванням дистанційних технологій доводиться витрачати більше часу, адже необхідно підготувати презентації, тести, різноманітні види наочності для якісного сприйняття матеріалу дітьми. Окрім цього, для перевірки надісланих письмових робіт необхідно приділити більше уваги, ніж в очному форматі».

Але як же все ж таки зробити, щоб вимушені умови дистанційного формату навчання не вплинули на рівень знань та розвивали у учнів нові навички? Освітній процес – це налагоджена партнерська співпраця та активна комунікація між усіма учасниками освітнього процесу, де кожна зі сторін має сферу своєї відповідальності.

З боку вчителя – це якісне інтерактивне викладання матеріалу та оцінювання за критеріями, з боку батьків – організація необхідних умов для отримання дитиною дистанційної онлайн-освіти, та з боку учнів – сумлінне та відповідальне ставлення до дистанційного навчання так само, як і до навчання у школі.

Професіоналізм сучасного вчителя залежить від безперервної самоосвіти, опанування нових методів, форматів та технологій навчання, вміння адаптуватися до нових умов та викликів. 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Освіта Дистанційне навчання Онлайн-освіта

Коментарі

Показувати новий коментар:
внизу вгорі
alex m
21 лютого 2022 р., 22:21
Хватит детей по собачьи учить .... декоммунизация наоборот начинается
live comments feed...