Криза телебачення і газет. Де українці шукають новини і кому довіряють, - ДОСЛІДЖЕННЯ
Щороку Internews в Україні проводить дослідження, як наші співгромадяни споживають інформацію, що читають, кому довіряють і чи розрізняють маніпуляції та фейки від правди.
Організація проводить це дослідження для себе, так би мовити, для розуміння ситуації у суспільстві. Цього року вони презентували його для журналістів та медіаменеджерів під час форуму National Media Talk.
Ми вирішили поділитися з вами основними висновками, які зробили експерти.
Де читають
Телебачення, яке тривалий час залишалося основним каналом отримання інформації попри тенденцію до зниження відвідуваності, зараз переживає чи не найгірші свої часи. Воно поступилося за популярністю не тільки соціальним мережам, а навіть сайтам, онлайн-виданням.
Зараз трійка лідерів виглядає так: на першому місці за популярністю - соціальні мережі (більше 80% людей отримують новини саме там), на другому місці сайти, на третьому - телеканали. Газети “впали” до 5%.
Серед соціальних мереж найбільш популярним залишається Телеграм. Попри скандальні історії з його власником Дуровим, встановлені тісні зв’язки Дурова з диктаторським урядом РФ, українці продовжують користуватися цією соцмережею через зручність платформи.
І якщо для спілкування інші соціальні мережі наближаються до рейтингів Телеграму (особливо Вайбер та Фейсбук), то, власне, для отримання новин Телеграм - беззаперечний лідер. На другому місці, але з великим відривом, - YouTube (він за останній рік сильно зростав, за рахунок аудиторії, яка перетікала до ютубу від телебачення).
А от Єдиний телемарафон продовжує втрачати свою аудиторію. Зараз про існування марафону знають майже всі - 86%респондентів. Проте дивляться періодично лише 47%. А таких людей, які споживають новини на Єдиному телемарафоні кожного дня, взагалі залишилося лише 17%.
45% людей в Україні вважають, що Телемарафон треба закривати, і лише 22% згодні з тим, що його треба продовжувати до кінця війни.
До речі, виглядає так, що Єдині новини стали дратувати не лише українців, а і західних партнерів. Вперше з початку повномасштабного вторгнення Європейська комісія сформулювала офіційну позицію щодо Телемарафону. Вони вважають, що Україна має повернутися до плюралістичного підходу до медіаландшафту.
Що стосується сайтів, то ТОП найпопулярніших сайтів майже не змінився за останні роки. І це скоріше, свідчить про звички людей, а не про якість медіа.
Проте позитивна новина, що в рейтинг популярних нарешті потрапив суспільний мовник - сайт Суспільного, який, до речі, за дослідженням експертів видання “Тексти”, визнаний найбільш об’єктивним та фактологічним серед всіх українських видань.
Кому довіряють
Колись на 0629 ми замовляли соціологічне дослідження про те, кому довіряє читацька аудиторія Маріуполя. На першому місці була родина, а далі (що нас здивувало) - церква, друзі, соціальні мережі, і тільки потім - медіа. Довіра до влади була на найменшому рівні.
Зараз в національному дослідженні, єдине, що співпадає з нашими регіональними результатами 2016 року, є довіра до родини. Зникла церква, проте серед тих, кому довіряють, з’явився Генштаб ЗСУ та Міністерство оборони України. Так на людей впливає війна.
А от рівень довіри до Офісу Президента і в цілому, до уряду, значно знизився.
Шкода, що попри 10 років війни українці досі довіряють соціальним мережам більше, ніж ЗМІ. А відрізняти дезінормацію і фейки від правдивой інформації вміють лише 17% українців.
Під час дослідження респондентам запропонували три різних новини, і треба було визначити, це правдива інформація чи ні.
Лише 17% впоралися із задачею.
При цьому 75% впевнені у собіі переконані, що вміють відрізняти правду від брехні.
Із позитивного, 47% оцінюють високі ризики для безпеки через поширення дезінформації і вважають боротьбу з пропагандою та фейками дуже важливою.
Загалом, згідно з опитуванням, найбільш поширеною дезінформацією минулого року була теза про те, що територіальні центри комплектування кадрів для військових порушують права людини, та теза про те, що українська влада краде гроші, які виділяють західні партнери на закупівлю зброї. Дослідники оцінюють ці тези як дезінформаційні, але в них вірять 80% людей в Україні.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Майже 20% маріупольців не повернуться ані в Маріуполь, ані в Україну, - ОПИТУВАННЯ 0629