Як відновити справедливість. Чотири причини, чому порядок надання компенсацій за зруйноване житло треба повертати назад до Кабміну
Фото Бориса Дембицького
Якщо метою українського уряду було принизити мешканців Донеччини та Луганщини і перетворити їх на людей другого сорту в Україні, тоді все нормально. Але якщо метою уряду була розробка справедливого механізму виплати компенсацій за знищене російськими окупантами житло, то порядок виплат компенсацій, якій щойно був оприлюднений урядом, треба терміново повертати назад, на доопрацювання, поки не стався соціальний вибух.
Трохи контексту для тих, хто не слідкує за найгарячішою темою останніх днів – компенсацією від держави за зруйноване окупантами житло. Уряд нарешті, з великою затримкою, розробив порядок реалізації Закону «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України».
Але краще б він ще трошки подумав, бо здається, чиновники в Кабміні зовсім не креативіли, коли розробляли цей документ. Вони просто взяли старі, ще радянські формули оцінки власності майна і внесли їх в новий закон. Ці старі формули дуже допомагають урядовцям досі занижувати реальну вартість державного майна. Але ж зараз мова йде про приватне, а не державне. І тому суспільство вибухнуло гнівом.
Ось як вони все розрахували. Середню по Україні вартість 1 кв. метру житла чиновники помножили на декілька понижуючих коефіцієнтів, в результаті чого мешканці найбільш постраждалих регіонів України – Донеччини та Луганщини - отримають від держави найменшу в Україні компенсацію за свою власність. Настільки мізерну (детально про це писала тут), що це не дозволить придбати навіть 1-кімнатну квартиру в іншому місті, не кажучи вже про аналогічну житлову площу.
З якого переляку раптом вартість 1 кв. метру житла стала в Маріуполі дешевшою, ніж, наприклад, у Запоріжжі – у занедбаному, некомфортному місті з низьким рівнем комунальних послуг і такою ж поганою ситуацією з екологією , як і в Маріуполі? Чому раптом вартість житла у Маріуполі прирівняли до житла у Волновасі або Мангуші?
Але це не єдина проблема «Порядку…», розробленого українським урядом. Там є елементарні помилки, не враховані багато факторів. Ось чотири найсерйозніші з них, які взагалі ставлять під сумнів положення закону, до якого цей «Порядок» розроблявся.
Перший ляп
Закон, довгу назву якого я написала вище, дозволяє отримувати компенсації не тільки мешканцям деокупованих територій, а і нині окупованих. Для цього комісія, яка створюється при органах місцевої влади, має встановити факт руйнування житла.
Тобто якщо власник має фотопідтвердження, знімки з Космосу про демонтаж будинку, де розташована його власність, комісія встановлює факт руйнування і погоджує компенсацію. Про це йдеться у статті 6 Закону.
Проте «Порядок» вказує геть на інше: «Комісія має право зупинити розгляд заяви щодо знищених об’єктів нерухомого майна, якщо проведення обстеження об’єкта є неможливим з міркувань безпеки». Тобто в цьому «Порядку» не передбачено встановлення факту руйнації по фотографіях – тільки виїзд на місце. А якщо виїхати небезпечно, то і розгляд заяви призупинено.
Ляп другий
Пункт 46 «Порядку» і пункт 47 «Порядку» стверджують прямо протилежні речі.
В пункті 46 вказано, що якщо вартість житла, яке людина купує за сертифікат, нижча за суму компенсації, зазначену у сертифікаті, то різницю власнику сертифікату виплатять з репарацій, отриманих від російської федерації.
А в пункті 47 вказано, що якщо вартість квартири нижча за розмір компенсації, виплачувати різницю держава не буде.
Мабуть, малось на увазі, якщо ви заплатили більше, ніж компенсація, різницю держава доплачувати не буде. Проте це тільки мої припущення, а насправді в тексті написане інше, і це протирічить пункту 46 цього самого «Порядку». Як цим скористаються ті, хто буде втілювати документ на практиці, не важко здогадатися.
Ляп третій
Уряд фактично урівняв вартість «хрущовок», які давно вже підлягають або реновації, або демонтажу, до вартості 9- та 12-поверхівок, які є більш якісними і будувались в пізні роки.
Окрім цього, уряд, звісно, не враховує наявність або відсутність ремонту, технічне оздоблення квартири тощо. Але то вже було б занадто – вимагати від уряду такі фантастичні речі. А от врахувати тип забудови варто було.
Ляп четвертий
Уряд зазначив, що користується для розрахунків вартістю житла на момент розробки документу. Але ж наразі не існує в природі середньої вартості квадратного метру житла у зруйнованому Маріуполі або Бахмуті. Не існує, а значить, уряд бреше, коли робить такі заяви. Він просто взяв якісь цифри зі стелі. Бо якщо б уряд подивився, за скільки зараз продаються вцілілі квартири в Маріуполі, він би офігів.
Вартість 1 кв. метру зараз – от прямо зараз – в окупованому Маріуполі коштує 650 доларів у вцілілому будинку, а уряд пропонує сплатити власникам лише 280 доларів за кв. м. Чомусь.
У підсумку
А у підсумку виходить тотальна дискримінація населення, яке найбільше постраждало від війни. Уряд фактично позбавляє можливості відновити своє життя і своє майно для декількох мільйонів своїх громадян.
І в цій ситуації є лише два виходи: або не користуватися допомогою держави, не делегувати їй право на отримання репарацій від росії, а самостійно судитися із агресоркою, або об’єднуватися в громадські організації і домагатися змін у законодавстві для відновлення справедливості у питанні компенсації житла.
Мені особисто здається, що другий шлях більш швидкий та реалістичний.
Анна Романенко
Стаття написана у форматі авторської колонки, де автор висловлює свої власні думки. Позиція автора може не співпадати з позицією редакції
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Без даху над головою. Що зможуть придбати маріупольці на компенсацію за зруйноване житло, - ФОТО